När man ska ge ut någonting, oavsett om det är en musik, eller en produkt av något slag, så behöver man tänka efter vad det finns för behov hos “konsumenten”. Vilket utrymme fyller just din musik ut. Helt enkelt: “Find the gap”. Även om det är en musikstil som redan finns, eller en konstellation av musiker som redan är populär, så räcker det inte med att den musik du avser att ge ut endast rider på en våg som redan finns. Någonstans måste musiken stå för sig, skapa sin egen lilla våg. Finns det någon edge i låtarna? Är produktionen gjord med skärpa? Behöver texterna skruvas till på något sätt? Ta hellre tiden att fundera över dessa frågor innan utgivningsprocessen är igång. På driva-eget.se kan man läsa i allmänhet om hur man i allmänhet kan göra sin uppfinning lönsam. Artikeln gäller alltså inte specifikt musik. Men många av principerna som gäller för produkter av olika slag är även applicerbara på musik.
Få “find the gap”, hitta va specifikt din musik tillför. Där kan man spara in stora summor på marknadsföring. För när en produkt är tillräckligt slagkraftig i sig själv så tar den också, i alla fall till stor del, fart av sig själv.