Brian Eno skaparprocesser

Om det finns något sådant som en sann musikfilosof så vore det Brian Eno. Förutom att släppa ett gäng klassiska album under eget namn spelade han under en period keyboards i Roxy Music. Han är också en av tidernas bäst ansedda musikproducenter. Han har producerat album som bland andra “Remain in Light” åt Talking Heads, “The Joshua Tree” åt U2 och “Viva la Vida or Death and All His Friends” för Coldplay. Förutom det var han kreativ partner till David Bowie på den trilogi av album som blivit kända som “Berlintrilogin” (“Low”, “Heroes” och “Lodger”). I det här inlägget ska vi dock framför allt titta på Enos musikfilosofiska bedrifter.

Att jobba med någonting kreativt är roligt och belönande i sig, men inte alltid så bra rent ekonomiskt. Om du behöver pengar snabbt och vet att du har återbetalningsförmåga inom en snar framtid kan du ta ett snabblån. Villkoren för snabblån är inte längre så hutlösa som de en gång var tack vare lagförändringar. Låneinstitut som erbjuder snabblån får till exempel inte längre ta ut räntor som överstiger det lånade beloppet.

Oblique Strategies

Det var när jag läste om Enos arbete med Bowie i Berlin under mitten och slutet av 1970-talet som jag först hörde talas om hans metod för att stimulera kreativitet. Under inspelningarna använde sig Eno av en serie kort upptryckta med olika typer av mer eller mindre abstrakta budskap. Korten publicerades första gången 1975 och finns att köpa än idag. Eno skapade de här korten tillsammans med konstnären Peter Schmidt. De hade oberoende av varandra börjat utveckla liknande kortlekar och beslutade tillslut för att slå dem samman och trycka upp dem för försäljning. Korten kom att kallas för “Oblique Strategies” och har som syfte att hjälpa konstnärer, musiker i synnerhet, att bryta kreativa blockeringar. Varje kort är förtryckt med en mening som kan bestå av ett förslag, en aforism eller en fras som kan verka helt slumpmässig. Några exempel (fritt översatta från engelska):

  • Vad skulle din närmsta vän göra?
  • Testa att fejka det!
  • Ära felet som om det var avsett.
  • Fråga din kropp.
  • Endast ett element av varje slag.
  • Använd en gammal idé.

Många har använt strategierna

Många musiker förutom Bowie har använt sig av korten vid inspelningar. Det franska bandet Phoenix ska ha använt dem för inspiration när de spelade in sitt album ”Wolfgang Amadeus Phonix”. Coldplay använde dem vid inspelningen av plattan som jag nämnde tidigare. Vissa musiker har utvecklat egna varianter, som Blixa Bargeld (känd från Einstürzende Neubauten och Nick Cave & the Bad Seeds) som har en samling kort han kallar för ”Dave”. Kanske är Enos strategier något du också kan använda dig av nästa gång du känner dig kreativt blockerad?